جئوجبرا چیست؟

معرفی نرم افزار جئوجبرا- نویسنده : خانم لیلا طوفانی


 

با سلام و تشکر از همراهی شما کاربر محترم سایت
در این بخش به معرفی اجمالی نرم افزار جئوجبرا می پردازیم.
جئوجبرا نرم افزار ریاضی پویا یرای تمام سطوح تحصیلی می باشد که هندسه ، جبر، صفحات گسترده ، نمودار، آمار و حساب دیفرانسیل و انتگرال را در یک بسته با کاربری آسان کنار هم می آورد.
جئوجبرا به ارائه دهنده پیشرو نرم افزار ریاضیات پویا تبدیل شده است که از آموزش علوم ، فناوری ، مهندسی و ریاضیات و نوآوری ها در آموزش ویادگیری در سراسر جهان پشتیبانی
می‌کند.
این نرم افزار پایان نامه کارشناسی ارشد آقای مارکوس هوهن وارتر است که بعدها با حمایت دانشگاه سالزبورگ اتریش و سایر دانشگاه ها توسعه پیدا کرده و امروز یک تیم بزرگ آن را پشتیبانی می کنند.
تعداد کاربران جئوجبرا که تقریبا در هر کشوری قرار دارند به سرعت در حال افزایش است.
ویژگیهای منحصربفرد جئوجبرا
صفحات گرافیکی ،هندسه ، جبر و صفحه گسترده در ارتباط با یکدیگر و کاملا پویا هستند و استفاده از آن بسیار آسان است. در عین حال بسیاری از ویژگیهای قدرتمند این نرم افزار برای ایجاد منبع یادگیری تعاملی به عنوان صفحات وب در بسیاری از زبان ها برای میلیون ها کاربر جئوجبرا در سراسر جهان موجود است.
این نرم افزار به صورت رایگان برای کاربران در دسترس است.
با مراجعه به سایت www.geogebra.org در بخش appstore نسخه های Geogebra classic6 وGeogebra classic5 برای ویندوز و app های مختلف آن برای اندروید جهت دانلود به صورت رایگان در دسترس است.
بعد از نصب به صورت پیش فرض پنجره جبری و گرافیکی آن نمایش داده میشود. سایر پنجره های آن را میتوان از بخش View در نوار بالا فعال نمود.
در تصویر زیر همه پنجره ها کنار هم نمایش داده شده است.

 

جئوجبرا چیست؟

در صورت فعال بودن یک پنجره ابزارهای مربوط به آن در نوار ابزار نمایش داده میشود . جهت دسترسی سریع میتوان از این ابزارها استفاده نمود و یا در نوار ورودی با نوشتن دستورات مربوط برای ایجاد هدف مورد نظر بهره برد.

جئوجبرا دارای یک راهنمای آنلاین است که از داخل نرم افزار می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد.فهرستی از دستورات و کدهای جئوجبرا اسکریپت نیز در راهنمای درون نرم افزار وجود دارد.
در جئوجبرا به دو صورت می توان برای اشیا کدنویسی کرد با کمک دستورات جاوا اسکریپت و دستورات جئوجبرا اسکریپت.
بعد از اجرای پروژه مورد نظر می‌توان خروجی آن را برحسب نیاز به صورت فایلهای ggb ،gif ، png و html تهیه نمود.
این نرم افزار وب سایت قوی و پرمحتوایی دارد که علاوه بر معرفی نرم افزار، انجمن هایی را برای تعامل بین کاربران فراهم آورده است . همچنین در بخشی از سایت به هر یک از کاربران فضایی برای قرار دادن تجربیات و تولیدات خود از نرم افزار بوجود آورده است. این محتواها به صورت اپلت‌های تعاملی در دسترس کاربران سایت است و قابل دانلود هستند.

این نرم افزار برای دانش‌آموزان، دانشجویان، معلمان و اساتید دانشگاه قابل استفاده است.
دانش آموزان می توانند با کمک این نرم افزار ریاضیات را به شکل پویا بیاموزند.

جئوجبرا چیست؟

هر ساله امکانات جدیدی به این نرم افزار افزوده می شود.
geogebra note یا تخته آنلاین جئوجبرا یکی از امکاناتی است که در دوران کرونا به این سایت اضافه شده و امکانات فوق العاده‌ای برای آموزش ریاضی دارد.

امکان واقعیت افزوده یکی دیگر از امکانات جئوجبراست.

در مقاله ای دیگر به توضیح امکانات این نرم افزار خواهیم پرداخت.